Thursday, September 19, 2019

ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA


 KEMAHIRAN BERFIKIR DAN LAIN-LAIN KEMAHIRAN

Menurut Som dan Mohd Dahalan (1998), alat berfikir merupakan instrumen yang dapat membantu kita menggunakan minda dengan lebih sistematis dan berkesan.  Dengan menggunakan alat berfikir ini, idea-idea yang disampaikan akan menjadi lebih tersusun, jelas dan mudah difahami. 

 Pengurusan Grafik
Pengurusan grafik (PG) adalah satu bentuk ilustrasi atau lakaran yang digunakan
dengan tujuan untuk merancang, mengurus, meneliti, menganalisis atau menghasilkan sesuatu idea pemikiran yang lebih sistematik, jelas dan berkesan.Pengurusan Grafik bukan sahaja dapat membantu mengurus pemikiran mereka dengan berkesan, malah juga dapat memudahkan mereka memahami sesuatu proses pemikiran itu dengan lebih baik. Antara contoh pengurusan grafik 

 PETA MINDA
Menurut Tee et al. (b) (2009), peta minda adalah suatu lakaran yang mempunyai tajuk atau tema di bahagian tengahnya dan beberapa garisan yang dikembangkan dari sekelilingnya untuk menggambarkan idea-idea penting serta dengan cabang-cabang kecil ini sebagai huraiannya.  Peta minda sesuai digunakan untuk membuat nota untuksatu-satu topik bagi suatu mata pelajaran berdasarkan prinsip penggunaannya. 
Peta minda dapat dilukis dengan menggunakan tangan, sama ada sebagai ”nota kasar”. Contohnya, ketika menghadiri kuliah atau mesyuarat, seseorang individu boleh menggunakan teknik mengambila nota ini.  Peta minda juga dikenali sebagai “Swiss army knife for the brain”).
  PEMETAAN I-THINK
iTHINK bermaksud ‘innovative thinking’ (Pemikiran Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif. .Terdapat 8 jenis alat berfikir yang digunaka.Antaranya ialah peta buih, peta bulatan dan peta ranting.


 TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
Secara umum, kita sering menggunakan soalan berdasarkan aras kognitif Taksonomi Bloom (1956).  Mengikut Taksonomi Bloom, aras kognitif ini disusun mengikut hierarki daripada peringkat yang paling rendah hingga sehingga ke peringkat yang paling tinggi mengikut aras kognitif pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Dalam mengaplikasikan kosep kemahiran belajar, setiap individu boleh mencipta atau bertanyakan soalan yang memerlukan kemahiran berfikir aras tinggi. Antaranya ialah soalan bertumpu dan bercapah,lingkaran soalan, soalan kritis dan soalan kreatif.
i)Penyoalan Sokratik
Kaedah sokratik diperkenalkan oleh Socrates iaitu ahli falsafah Yunani sekitar tahun 470 - 300 S.M yang terkenal dengan cara pemikirannya melalui pertanyaan dan sentiasa memberikan hujah pada setiap jawapannya. Konsep utama dalam pembelajaran Kaedah Sokratik adalah guru mengutarakan pelbagai soalan kerana melalui soalan tersebut, pelajar akan terdorong untuk berfikir bagi menjawab soalan-soalan tersebut. Aspek yang paling ditekankan dalam pembelajaran Kaedah Sokratik ini adalah mendorong pelajar berfikir untuk membina konstruk dalam mempelajari sesuatu. Apabila pelajar kerap berfikir, secara tidak langsung akan menjadikannya bersifat inkuiri atau dengan lebih jelas lagi ialah sifat ingin tahu yang tinggi. 
ii)Soalan Bertumpu dan mencapah
Penggunaan soalan dan penyoalan dalam konteks globalisasi pendidikan amat penting dan diakui secara rasionalnya memberi kesan kepada aspek penilaian pelajar khususnya kepada kesan perkembangan kognitif dan keintelektualan mereka. -Noor Rohana Mansor (2009:18)

Soalan dan penyoalan membantu kita berfikir secara mendalam dan meluas, sebagai guru, pengetahuan mengenai soalan dan penyoalan membolehkan kita membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran. -Mohd Nasrudin Basar dan Siti Halimah (2012:21)


           iii)Lingkaran Soalan

   Soalan jenis ini mula diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly(1983) dan telah diperkenalkan di Malaysia oleh William W.Wilen pada 1994
  Lingkaran soalan memberi tumpuan kepada 3 skop khusus iaitu Perkara(p),Individu(I) dan Luar Individu(LI),kombinasi 3 skop ini akan menjanakan lebih soalan yang boleh meningkatkan kemahiran berfikir


     Contoh Soalan

a) Perkara ( P )
- Mengapa durian digelar sebagai raja buah?
b) Individu ( I )
- Adakah kamu suka makan buah-buahan?
c) Luar Individu ( LI )
- Negara manakah yang mempunyai durian?
d) Perkara ( P ) + Individu ( I )
- Harga buah-buahan semakin mahal (P).
Apakah komen anda ( I ) ?
e) Individu ( I ) + Luar I ndividu ( LI )
- Pada pendapat anda ( I )
mengapakah kerajaan tidak menggalakkan
rakyatnya membeli buah durian dari negara
Thailand pada masa ini ( LI ) ?



Oleh:Adam Daniel


No comments:

Post a Comment

ALAT-ALAT CORT 1 PENDAHULUAN Dalam bidang pendidikan, kita tidak boleh lari dari proses pengajaran dan  pembelajaran yang melibatka...